“بدانم چی می خرم” اصلی ترین توصیف یک مصرف آگاهانه و حق مسلم مصرف کننده است. به همین دلیل در حال حاضر هنگام خرید مواد خوراکی یا انواع و اقسام کالاهای ماشینی و الکترونیکی توجه به علامت استاندارد، پروانه، تاریخ مصرف و وراهنمای کیفیت آنها رایج و مرسوم شده است . اما برای محصولات فرهنگی که غذای روح و روان و تاثیرگزار در کیفیت سبک زندگی است، به جز مجوز تولید، راهنمای دقیق و گویایی برای انتخاب بهینه و آگاهانه وجود ندارد . باید چاره ای اندیشید. نشان ایران فرهنگ راهنمای بررسی و خرید محصولات فرهنگی است. با درج این نشان بر روی محصول فرهنگی امکان یک خرید آگاهانه برای مصرف کننده فراهم می شود.
این نشان همچنین به تولیدکننده در تولید هر چه بهتر یک محصول مفید، رشددهنده و متناسب با زیست بوم فرهنگ ایران کمک شایانی می نماید. همچنین در قالب جشنواره های سالانه به معرفی و تقدیر از محصولات برتر ارزیابی شونده در سامانه ایران فرهنگ اقدام خواهد شد.
قابل ذکر است در این الگو محصولات فرهنگی در چهار معیار هویت، تربیت، سلامت و خلاقیت ارزیابی و نشان ایران فرهنگ اعطاء می شود.
نشان ایران فرهنگ تسهیل گر فرهنگ خرید آگاهانه و تولید محصولات متناسب با زیست بوم فرهنگ ایران می باشد.
نشان ایران فرهنگ در قالب چهار معیار هویت، تربیت، خلاقیت و سلامت به ارزیابی و اعطاء نشان اقدام می نماید. این ۴ معیار توسط ۲۴ شاخص مفهوم شناسی عملیاتی و در قالب یک چارچوب رتبه ای ۴ بخشی شرایط تشخیص کیفیت محصول را برای ارزیاب خبره و متخصص فراهم می نماید.
دغدغه اصلی این نشان فراهم شدن شرایط معرفی کیفیت یک محصول در این ۴ معیار برای تسهیل گری یک خرید آگاهانه در چارچوب زیست بوم فرهنگ ایرانی اسلامی است.
مراحل ارزیابی:
۱- خوداظهاری تولید کننده در قالب یک فرم سازمان یافته
۲- انجام مرحله داوری در قالب فرم مشخص شده همراه ارائه شواهد و مستندات توسط داوران
۳- جلسات گفتگوی خبرگی در مورد محصولاتی که در ارزیابیشان اختلاف وجود دارد
۴- جمع بندی داوری
۵- انتشار نتایج داوری در قالب یک توصیف ساده برای مخاطب ذیل ۴ معیار هویت، خلاقیت، سلامت و تربیت
۶- داوری مردمی پس از خرید و استفاده از محصول در قالب تعریف شده ساده در سایت ایران فرهنگ
۷- درج نشان ایران فرهنگ روی محصول فرهنگی به همراه یک کیوآرکد جهت اتصال سریع به سایت نشان ایران فرهنگ و کسب اطلاعات تکمیلی و دقیق
با درج نشان ایران فرهنگ بر روی محصول و مشخص شدن کیفیت آن محصول در چهار معیار هویت، تربیت، خلاقیت و سلامت + توصیفات ساده همراه آن در قالب این ۴ معیار، زمینه معرفی ساده و دقیق محصول به مخاطب و خرید آگاهانه او فراهم می شود. در واقع جان کلام و خروجی این نشان پاسداشت حقوق مصرف کننده محصول فرهنگی برای یک خرید آگاهانه و ترویج فرهنگ خرید آگاهانه محصولات فرهنگی است.
تولید کننده محصولات فرهنگی مخاطب اصلی مستقیم این طرح است
مصرف کننده محصولات فرهنگی بویژه والدین خرید کننده محصول فرهنگی برای فرزندانشان مخطبان مهم، موثر و نهایی این طرح خواهد بود.
در درجات بعدی توزیع کننگان و نهاد های موثر و سیاست گزار و حامی در زمینه محصولات فرهنگی مخاطبان این طرح خواهند بود.
در واقع به طور کلی نشان ایران فرهنگ تقاطع و اتمسفری است بین ذینفعان محصولات فرهنگی
چی خوبه و کدومو.
با این توضیح که در فرایند، نوع ارزیابی بین نشان ایران فرهنگ و آنها تفاوتهایی وجود دارد.
۱- در مرحله اخذ مجوز از شواری عالی انقلاب فرهنگی جهت طرح و رویداد نشان ایران فرهنگ هستیم. کلیات آن تصویب و در مرحله جزئیات هستیم
۲- طی همکاری با رویداد یارستان کودک محصولات برترشان را ارزیابی و نتایج آن را استخراج و در آستانه جلسات تکمیلی جهت هم افزایی و همکاری با آنها هستیم.
اتکاء به اسناد بالادستی لازم الاجرا و بر زمین مانده
گفتمان سازی و اشتراک منافع همزمان تولید، توزیع و مصرف
برخورداری از شاخصهای جامع، قابل فهم و نظام ارزیابی دقیق و کاربردی و با انعطاف نسبی
درج شدن روی محصول
امکان اعطاء نشان به کلیه محصولات چون این نشان بنیانش بر معرفی کیفیت است نه صرفا کشف و تقدیر از برترین ها
۱- برگزاری نخستین رویداد نشان ایران فرهنگ با مشارکت پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و هویت ساز و دستگاه های مرتبط فرهنگی هنری
۲- طراحی سامانه و پلتفورم ایران فرهنگ در قالب یک سایت الکترونیکی
۳- گفتمان سازی و اعتباربخشی به نشان همزمان و پس از مراحل ۱ و ۲ در راستای توسعه و ترویج
یکسال و شش ماه
ردیف | عنوان هزینه | مبلغ(تومان) |
1 | برگزاری جشنواره | 3.000.000.000 |
2 | طراحی سایت و پلتفرم | 300.000.000 |
3 | گفتمان سازی و ترویج | 1.000.000.000 |
4.300.000.000 |
– قرار گرفتن نشان ایران فرهنگ در بخشی از خرید ها ی محصولات فرهنگی به عنوان راهنمای خرید
– قرار گرفتن سایت و پلتفورم ایران در مدار خدمت دهی و ارجاع انواع مخاطبین
– افزایش مزیت اجتماعی برای تولیدکنندگان جهت دریافت این نشان به عنوان نشان خوش خریدی
– فراهم شدن ایجاد تخصیص یک سری تسهیلات به تولیدکنندگان دریافت این نشان و حرکت در مسیر تعالی بخش آن توسط دستگاه های سیاست گزار و حامی محصولات فرهنگی